Dåb

Dit barn kan blive døbt i Solbjerg Kirke, hvis I bor i sognet eller på anden måde har tilknytning til Solbjerg Kirke.

Dåben kan foregå i Højmessen om søndagen kl. 10.30, og der er også mulighed for dåb anden og tredje lørdag i måneden kl. 11:00.

Hvis du har spørgsmål til dette, kan du kontakte kirkens kontor på tlf. 3050 4458 i kontortiden eller skrive en mail til solbjerg.sognfrederiksberg@km.dk

I kan ligeledes henvende jer til kirkekontoret, når I har besluttet jer for den dato I ønsker for dåben. Kordegnen kan fortælle jer, hvilke datoer, der er mulige og informere jer om, hvilke oplysninger kirken skal have i forbindelse med selve dåben. Kort derefter får I en bekræftelse på dåbsdatoen og hvilken præst, der kan foretage den.

Du kontakter præsten for en samtale 2 uger før dåben med henblik på en dåbssamtale. Samtalen foregår oftest i selve kirken, hvor I sammen med præsten gennemgår alt det praktiske i forbindelse med dåbsgudstjenesten, taler om salmer, som I på dagen gerne vil have sunget og om barnet, naturligvis.

Ved dåben bliver barnet medlem af kirken og det kristne fællesskab, og i dåben takker vi Gud for vores barn. I dåben bliver det også tydeligt sagt, at det er et Guds barn. Vi beder derfor Gud være med ham eller hende gennem hele livet, og ja i al evighed vil følge det.

Dåben er Guds gave, som forældre og faddere siger ja-tak til på barnets vegne. I ritualet er det trosbekendelsens enkelte led, der svares ja til.

Læs trosbekendelsen på folkekirken.dk/om-troen/at-vaere-kristen/trosbekendelse/bekendelsesskrifter

Hvem kan være faddere?

Når dit barn skal døbes, skal du vælge mindst to og højest fem personer, som skal være faddere.

For at kunne være fadder skal man være døbt med den kristne dåb i folkekirken eller en anden kristen kirke, og man skal være nået konfirmationsalderen (dvs. 13-14 år).

Gudmor og Gudfar

En gudmor eller gudfar kalder man gerne den person, som bærer barnet til dåben. Det er for det meste en af fadderne. Men det kan også være en af forældrene, der bærer deres barn til dåben.

Du kan læse mere om, hvordan dåben foregår på folkekirken.dk/livets-begivenheder/daab/saadan-foregaar-daab

Voksendåb

Er du ikke barnedøbt og ønsker som voksen at blive det, kontakter du bare en af kirkens præster og aftaler, hvornår (det kan være på en almindelig hverdag) og hvordan dåben skal foregå.