Vi opdaterer vores hjemmesidedesign for at forbedre oplevelsen på vores hjemmeside.

Kæmpe Tuxen-maleris oprindelse fundet

Kæmpe Tuxen-maleris oprindelse fundet
Udgivet af Thomas Knygberg, tor d. 4. nov 2021, kl. 15:56
Nyheder

Et kæmpestort maleri ”Hagar & Ismail” på 2,4 gange 3 meter af den kendte skagensmaler Laurits Tuxen hænger normalt i menighedssalen ved Solbjerg Kirke. Fra maj til oktober 2021 har det været udlånt til Nymindegab Museum, som viste udstillingen ”Tuxen – helt privat”.

Museet havde til udstillingen lånt en lille skitse til ”Hagar & Ismail”, og nu ville de gerne låne det færdige store maleri med samme titel. Menighedsrådet sagde ja, og så kom alle spørgsmålene: Hvordan og hvornår er ”Hagar & Ismail” havnet i Solbjerg Kirke, og hvad mon det har kostet?

Rejselegat til Palæstina

Efter et par besøg på biblioteket og på Rigsarkivets læsesal finder vi ud af, at Tuxen i 1890 får et rejselegat, og han og hans unge belgiske kone Ursule beslutter sig for sammen at bruge det til en rejse til Palæstina i foråret og sommeren 1891. Naturen og folkelivet inspirerer Tuxen til hele tiden at koble oplevelserne til de bibelske fortællinger: ”Når talen er om Bibelens poetiske fortællinger og jødefolkets historie, kan man ikke andet end lade sig inspirere af natur og folkeliv i disse egne.”

Mens de opholder sig i Jordandalen, får Tuxen en fast vane med hver dag at ride ud for at male og for at finde modeller blandt de lokale, og her møder han en ung model til Hagar: ”Om formiddagen havde jeg en ung Araberkvinde, som stod model for mig til en Hagar. Hun havde sit lille barn, som vi ikke turde lade blive i den brændende sol, og derfor anbragte under Malerparasollen, men det førte rigtignok til, at det regnede ned fra min pande ned paa paletten.”

Havner i Solbjerg Kirke

Tuxen får således lavet en skitse til ”Hagar & Ismail” på rejsen til Palæstina i 1891. Skitsen tager han med tilbage til deres sommerkvarter hos svigerforældrene i Rebecq. ”Her søgte jeg at frugtbargøre min Palæstina Rejse gennem et Par større Billeder, hvoraf et, ”Hagar og Ismaël”, figurerede på Salonen det følgende Aar og til sidst havnede i Solbjerg Kirke på Frederiksberg”.

I 1918 dukker Solbjerg Kirke og ”Hagar & Ismail” op i Tuxens notesbøger, hvor han skriver:

”8. Februar. Menighedsraadet fra Solbjerg saa paa min Hagar & Ismail. Billedet, som de gerne vil have derud”. Og ”11. Februar. Ude at prøve billedet Hagar & Ismail i Solbjerg Kirke; de vil gerne have det, 3000 kr.”

Billedet var af Tuxen selv sat til en værdi på 6000 kr., så Solbjerg Kirke fik billedet til halv pris. Prisen på de 3000 kr. i 1918 er omregnet til nutidskroner cirka 100.000 kr. Kirkekonsulenterne ved Nationalmuseet har i forbindelse med udlånet vurderet maleriets aktuelle værdi til 150.000 kr. 

Hvor billedet har befundet sig mellem 1892 og 1918 ved vi ikke.